Dalaman
Luaran
|
(S)
Kekuatan:
S1: Pesekitaran pusat sumber
sekolah yang kondusif untuk
aktiviti pembelajaran.
S2: Semangat kerja sepasukan yang
tinggi dalam kalangan warga SMK
Three Rivers yang membantu
pengurusan dan pentadbiran pss.
S3: Semangat bekerja pengawas pss
yang
tinggi.
S4: Semangat ingin tahu dan belajar
murid
yang tinggi.
S5: Pss dilengkapi keperluan asas
yang
lengkap untuk menjalankan
fungsinya.
|
(W)
Kelemahan:
W1: Jumlah
bahan bacaan dan alat
bantu belajar belum mencapai
tahap yang ditetapkan.
W2: Kemahiran pss guru dan murid
rendah.
W3: Sumber tidak digunakan
sepenuhnya.
W4: Pembacaan guru rendah.
W5: Pdp kurang menyeronokkan.
W6: Tahap kemahiran maklumat
rendah.
|
(O)
Peluang:
O1: Peruntukan PCG PSS oleh KPM.
O2: Sokongan pihak pentadbiran.
O3: Hubungan baik dengan BTPN,
PKG
dan PPD.
O4: Hubungan baik dengan guru-
guru
panitia mata pelajaran.
O5: Guru-guru dan murid
menunjukkan minat dan
memberi sokongan kepada
aktiviti galakan membaca yang
dijalankan.
|
Strategi
SO
1. Meningkatkan pencapaian jauhari
dalam
program NILAM.
2. Meningkatkan pembelian dan
proses
teknik bahan buku dan
bahan
bukan buku.
3. Meningkatkan Literasi Maklumat
dan
mempromosi pss.
|
Strategi
WO
1. Meningkatkan pengurusan pss.
2. Memperkasa NILAM.
|
(C)
Cabaran:
C1: Beban tugas guru dalam dan luar
sekolah.
C2: Budaya ilmu yang rendah dalam
kalangan ibu bapa.
C3: Pengaruh bahasa SMS.
C4: Pengaruh gajet, cyber cafe, permainan elektronik
dan laman sembang.
|
Strategi
SC:
4. Memperkasa kemahiran belajar
secara
belajar.
5. Kolaborasi bersama panitia untuk
meningkatkan penggunaan pss.
|
Strategi
WC:
3. Kolaborasi untuk meningkatkan
pencapaian prestasi akademik.
|
7.4.2 PELAN STRATEGIK PUSAT SUMBER SEKOLAH
NAMA
SEKOLAH
|
SMK THREE RIVERS, MUKAH
|
||||||||
VISI
|
PENDIDIKAN
BERKUALITI INSAN TERDIDIK NEGARA SEJAHTERA
|
||||||||
MISI
|
MELESTARIKAN SISTEM
PENDIDIKAN YANG BERKUALITI UNTUK MEMBANGUNKAN POTENSI
INDIVIDU BAGI MEMENUHI ASPIRASI NEGARA
|
||||||||
ISU STRATEGIK 1
|
BAHAN BACAAN MURID
DI PUSAT SUMBER SEKOLAH MASIH KURANG
|
||||||||
MATLAMAT STRATEGIK
|
MENINGKATKAN BILANGAN
BAHAN BACAAN MURID
|
||||||||
OBJEKTIF
|
KPI
|
TOV
|
SASARAN
|
INISIATIF/
STRATEGI
|
TANGGUNGJAWAB
|
||||
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
|||||
1.1 MENINGKATKAN
JUMLAH BAHAN BACAAN DI PUSAT SUMBER
|
Bilangan
Pembelian
|
2
|
3
|
3
|
3
|
3
|
4
|
1. Pembelian bahan bacaan.
2. Mengadakan
pameran buku.
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
5. Ketua Panitia Mata Pelajaran
6. Pembantu Perpustakaan
|
PELAN TAKTIKAL / TINDAKAN
: 1. MENINGKATKAN BILANGAN BAHAN BACAAN DI PUSAT SUMBER
BIL
|
PROGRAM / PROJEK
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
KOS / SUMBER
|
KPI
|
HASIL AKHIR / SASARAN
|
PELAN KONTINGENSI
|
CATATAN
|
1.1
|
Pembelian bahan bacaan
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
4. Ketua
Panitia Mata Pelajaran
|
Januari hingga
November
|
Peruntukan PCG
|
Pembelian diadakan sekurang-kurangnya dua kali
setahun
|
Semua murid dapat
memilih dan membaca bahan bacaan yang sesuai .
|
Memantau penggunaan
bahan bacaan secara berkala.
|
|
1.2
|
Mengadakan pameran buku
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
4. Ketua Mata Pelajaran
|
Januari hingga
November
|
Peruntukan PCG
|
Bahan bacaan yang
relevan dan terkini.
|
Semua guru dan murid
dapat memiliki bahan bacaan yang sesuai .
|
Menjemput
pembekal buku untuk mengadakan pameran.
|
|
1.1.1 PELAN
OPERASI
NAMA PROGRAM
|
1.1
Pembelian Bahan Bacaan
|
|||
MATLAMAT
|
Meningkatkan Bilangan Bahan Bacaan Murid di Pusat
Sumber
|
|||
OBJEKTIF
|
Pemilihan
dan Jumlah Bahan Bacaan Murid Mencukupi
|
|||
SASARAN
|
Guru
Perpustakaan dan Media dan guru pusat sumber
|
|||
KPI
|
Pembelian diadakan
sekurang-kurangnya dua kali setahun
|
|||
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
CATATAN
|
1
|
Guru
Perpustakaan dan Media mengadakan perbincangan dengan Pengetua untuk menetapkan
jumlah pembelian.
|
1. Pengetua
2. Guru
Perpustakaan dan Media
|
Januari
hingga November
|
|
2
|
Pembelian
dibuat dengan melibatkan pemilihan
bahan bacaan bersama guru yang terlibat.
|
1. Guru
Perpustakaan dan Media
2. Penyelaras
NILAM
3. Ketua
Panitia Mata Pelajaran
|
Januari
hingga November
|
|
3
|
Pembelian
direkodkan dalam sistem automasi
tarantula.
|
1. AJK
Guru Pusat Sumber
2. AJK
Guru NILAM
3. Pembantu
Perpustakaan.
|
Januari
hingga November
|
|
4
|
Bahan
bacaan dapat dibaca dan dipinjam oleh murid
|
1. AJK Guru Pusat Sumber
2. AJK Guru NILAM
3. Pembantu Perpustakaan.
|
Januari
hingga November
|
|
1.2.1 PELAN
OPERASI
NAMA PROGRAM
|
1.2
Mengadakan pameran
buku
|
|||
MATLAMAT
|
Meningkatkan Bilangan Bahan Bacaan Murid di Pusat
Sumber
|
|||
OBJEKTIF
|
Pemilihan
dan Jumlah Bahan Bacaan Murid Mencukupi
|
|||
SASARAN
|
Semua
guru dan murid
|
|||
KPI
|
Bahan
bacaan yang relevan dan terkini
|
|||
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
CATATAN
|
1
|
Guru
Perpustakaan dan Media mengadakan perbincangan dengan Pengetua untuk mengadakan
pameran buku.
|
1. Pengetua
2. Guru Perpustakaan dan Media
|
Januari
hingga November
|
|
2
|
Mesyuarat
diadakan untuk agihan tugas bagi penganjuran pameran buku.
|
1. Guru Perpustakaan dan Media
2. Penyelaras NILAM
4. Ketua
Panitia Mata Pelajaran
|
Januari
hingga November
|
|
3
|
Pameran
buku diadakan dengan melibatkan semua guru dan murid serta murid dari sekolah
berdekatan yang ingin menyertai pameran buku.
|
4. AJK
Guru Pusat Sumber
5. AJK
Guru NILAM
6. Pembantu
Perpustakaan.
|
Januari
hingga November
|
|
4
|
Bahan
bacaan yang sesuai dapat dipilih dan dibeli oleh semua guru dan murid.
|
1. AJK Guru Pusat Sumber
2. AJK Guru NILAM
3. Pembantu Perpustakaan.
|
Januari
hingga November
|
|
7.4.2 PELAN STRATEGIK PUSAT SUMBER SEKOLAH
NAMA
SEKOLAH
|
SMK THREE RIVERS, MUKAH
|
||||||||
VISI
|
PENDIDIKAN
BERKUALITI INSAN TERDIDIK NEGARA SEJAHTERA
|
||||||||
MISI
|
MELESTARIKAN SISTEM
PENDIDIKAN YANG BERKUALITI UNTUK MEMBANGUNKAN POTENSI
INDIVIDU BAGI MEMENUHI ASPIRASI NEGARA
|
||||||||
ISU
STRATEGIK 2
|
TAHAP KEMAHIRAN GURU
DALAM PENGURUSAN PUSAT SUMBER MASIH DI TAHAP SEDERHANA
|
||||||||
MATLAMAT
STRATEGIK
|
MENINGKATKAN
PENGLIBATAN DAN KEMAHIRAN GURU DALAM AKTIVITI PUSAT SUMBER SEKOLAH
|
||||||||
OBJEKTIF
|
KPI
|
TOV
|
SASARAN
|
INISIATIF/
STRATEGI
|
TANGGUNGJAWAB
|
||||
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
|||||
2.1 MENINGKATKAN DAN MENAMBAH
KEMAHIRAN GURU DALAM MEMPELBAGAIKAN AKTIVITI PUSAT SUMBER SEKOLAH
|
1. Bilangan guru
berkemahiran
dalam aktiviti
Pusat Sumber
Sekolah
2. Bilangan Pengelolaan Aktiviti yang kreatif
dan inovatif oleh guru
|
2
5
|
4
6
|
6
8
|
8
10
|
10
12
|
12
14
|
1. Menyusun dan mengagihkan
tugas kepada guru mengikut kemahiran, kepakaran dan minat.
2. Menggalakkan penyertaan guru dalam latihan
anjuran pihak luar:
2.1 Klinik
Pengurusan
Pusat Sumber
Sekolah
2.2 Latihan
dalam
Perkhidmatan
untuk Pusat
Sumber
Sekolah
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
|
PELAN
TAKTIKAL / TINDAKAN : 2. MENINGKATKAN PENGLIBATAN
DAN KEMAHIRAN GURU DALAM AKTIVITI PUSAT SUMBER SEKOLAH
BIL
|
PROGRAM / PROJEK
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
KOS / SUMBER
|
KPI
|
HASIL AKHIR / SASARAN
|
PELAN KONTINGENSI
|
CATATAN
|
2.1
|
Menggalakkan penyertaan guru dalam latihan
anjuran pihak luar
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
|
Januari hingga
November
|
Tiada
|
Guru menyertai
latihan yang dianjurkan oleh organisasi luar.
|
Kemahiran guru
bertambah.
|
Mengenal pasti
latihan-latihan yang sesuai untuk meningkatkan kemahiran guru.
|
|
2.2
|
Klinik Pengurusan
Pusat Sumber
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
|
Januari hingga
November
|
RM500.00/ PCG PSS
|
Guru menyertai
Klinik Pengurusan Pusat Sumber
|
Kemahiran guru
bertambah.
|
PKG/ Pegawai Perpustakaan luar dijemput untuk
menyampaikan kursus bagi Klinik Pengurusan Pusat Sumber.
|
|
2.3
|
Latihan dalam
Perkhidmatan
untuk Guru
Pusat Sumber
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
|
Januari hingga
November
|
RM100.00/ PCG PSS
|
Guru
menyertai Latihan Dalam
Perkhidmatan untuk Pusat Sumber
Sekolah
|
Kemahiran guru
bertambah.
|
Guru-guru yang
telah pergi berkursus mengadakan LDP untuk rakan guru dalam unit yang sama
|
|
2.1.1 PELAN OPERASI
NAMA PROGRAM
|
2.1 Menggalakkan penyertaan guru dalam latihan
anjuran pihak luar
|
|||
MATLAMAT
|
Meningkatkan Penglibatan Dan Kemahiran Guru Dalam
Aktiviti Pusat Sumber Sekolah
|
|||
OBJEKTIF
|
Menambah
kemahiran guru dalam ilmu yang berkaitan Pusat Sumber Sekolah
|
|||
SASARAN
|
AJK
Guru Pusat Sumber Sekolah dan Penyelaras NILAM
|
|||
KPI
|
Sekurang-kurangnya
seorang guru terlibat dalam latihan yang dianjurkan oleh pihak luar.
|
|||
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
CATATAN
|
1
|
Pengetua
akan memaklumkan kepada Guru
Perpustakaan dan Media apabila ada
surat panggilan untuk latihan yang dianjurkan oleh pihak luar.
|
1. Pengetua
2. Guru Perpustakan dan Media.
|
Januari hingga November
|
|
2
|
Guru
Perpustakaan dan Media mengenal pasti guru yang akan terlibat dan memaklumkan
guru tersebut.
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
|
Januari hingga November
|
|
3
|
Guru
yang dipilih menjalani latihan pada tarikh yang ditetapkan.
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
|
Januari hingga November
|
|
4
|
Bahan
latihan dibawa balik ke sekolah dan LDP peringkat sekolah diadakan.
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
|
Januari hingga November
|
|
5
|
Laporan
LDP disediakan dan didokumentasikan.
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
|
Januari hingga November
|
|
2.2.1 PELAN OPERASI
NAMA PROGRAM
|
2.2 Klinik Pengurusan Pusat Sumber
|
|||
MATLAMAT
|
Meningkatkan Penglibatan Dan Kemahiran Guru Dalam
Aktiviti Pusat Sumber
|
|||
OBJEKTIF
|
Menambah
kemahiran guru dalam ilmu yang berkaitan dengan unit masing-masing
|
|||
SASARAN
|
AJK
Guru Pusat Sumber Sekolah dan Penyelaras NILAM
|
|||
KPI
|
Guru menyertai
sekurang-kurangnya satu Klinik Pengurusan Pusat Sumber setahun
|
|||
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
CATATAN
|
1
|
Guru
Perpustakaan dan Media mengadakan
mesyuarat untuk menetapkan tarikh yang sesuai bagi Klinik Pengurusan Pusat
Sumber
|
1. Guru
Perpustakaan dan Media
2. AJK
Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras
NILAM
|
Januari hingga November
|
|
2
|
Guru
Perpustakaan dan Media memaklumkan
kepada pengetua untuk menjemput PKG/Pegawai Perpustakaan luar untuk memberi
kursus pada tarikh yang ditetapkan. Semua guru terlibat sebagai peserta
kursus.
|
1. Pengetua
2. Guru
Perpustakaan dan Media
3. AJK
Guru Pusat Sumber
4. Penyelaras
NILAM
|
Januari hingga November
|
|
3
|
Laporan
Klinik Pengurusan Pusat Sumber disediakan dan didokumentasikan.
|
1. Guru Perpustakaan
dan
Media
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
|
Januari hingga November
|
|
2.3.1 PELAN OPERASI
NAMA PROGRAM
|
2.3 Latihan dalam Perkhidmatan untuk Guru Pusat Sumber
|
|||
MATLAMAT
|
Meningkatkan Penglibatan Dan Kemahiran Guru Dalam
Aktiviti Pusat Sumber
|
|||
OBJEKTIF
|
Menambah
kemahiran guru dalam ilmu yang berkaitan dengan unit masing-masing
|
|||
SASARAN
|
AJK
Guru Pusat Sumber Sekolah
|
|||
KPI
|
Guru menyertai sekurang-kurangnya
satu Latihan dalam Perkhidmatan Pusat Sumber setahun
|
|||
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
CATATAN
|
1
|
Guru
Perpustakaan dan Media mengadakan
mesyuarat untuk memaklumkan LDP yang perlu dilaksanakan dalam tahun semasa.
|
1. Guru Perpustakaan
dan
Media
2. AJK Guru Pusat Sumber
|
Januari hingga November
|
|
2
|
Guru-guru
yang pernah menghadiri kursus melaksanakan LDP dalam unit masing-masing.
|
1. Guru Perpustakaan
dan
Media
2. AJK Guru Pusat Sumber
|
Januari hingga November
|
|
3
|
Laporan
LDP disediakan dan didokumentasikan.
|
1. Guru Perpustakaan
dan
Media
2. AJK Guru Pusat Sumber
|
Januari hingga November
|
|
1.2.1 PELAN OPERASI
NAMA PROGRAM
|
1.2 Lawatan penanda aras ke sekolah lain
|
|||
MATLAMAT
|
Meningkatkan Kecekapan Dan Pengurusan Fail
Serta Dokumentasi Unit Beruniform
|
|||
OBJEKTIF
|
Pengurusan fail serta dokumentasi yang lebih cekap
|
|||
SASARAN
|
Ketua guru penasihat
|
|||
KPI
|
Penyediaan
laporan yang lengkap sekurang-kurangnya 3 kali.
|
|||
LANGKAH
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
CATATAN
|
1
|
Penyelaras mengenal pasti sekolah yang boleh dijadikan sebagai
penanda aras.
|
1. Penolong Kanan Kokurikulum
2. Penyelaras Unit Berunifrom
|
Januari
hingga Oktober
|
|
2
|
Penyelaras unit beruniform mengadakan perbincangan dengan Penolong
Kanan Kokurikulum untuk menetapkan tarikh
lawatan.
|
1. Penolong Kanan Kokurikulum
2. Penyelaras Unit Berunifrom
|
Januari
hingga Oktober
|
|
3
|
Kertas kerja dan perancangan dibuat dengan rapi.
|
1. Penyelaras Unit Berunifrom
|
Januari
hingga Oktober
|
|
4
|
Ketua guru penasihat / guru-guru penasihat dibawa melawat ke
sekolah yang dipilih.
|
1. Penolong Kanan Kokurikulum
2. Penyelaras Unit Berunifrom
3. Ketua guru penasihat / guru penasihat
|
Januari
hingga Oktober
|
|
5.
|
Laporan aktiviti dibuat dan didokumentasikan.
|
1. Penyelaras Unit Berunifrom
|
Januari
hingga Oktober
|
|
7.4.2 PELAN STRATEGIK PUSAT SUMBER SEKOLAH
NAMA
SEKOLAH
|
SMK THREE RIVERS, MUKAH
|
||||||||
VISI
|
PENDIDIKAN
BERKUALITI INSAN TERDIDIK NEGARA SEJAHTERA
|
||||||||
MISI
|
MELESTARIKAN SISTEM
PENDIDIKAN YANG BERKUALITI UNTUK MEMBANGUNKAN POTENSI
INDIVIDU BAGI MEMENUHI ASPIRASI NEGARA
|
||||||||
ISU
STRATEGIK 3
|
KEMAHIRAN PENGAWAS
PUSAT SUMBER MURID MASIH DI TAHAP RENDAH
|
||||||||
MATLAMAT
STRATEGIK
|
PENCAPAIAN KEMAHIRAN MENJALANKAN TUGAS YANG
TINGGI OLEH PENGAWAS PUSAT SUMBER
|
||||||||
OBJEKTIF
|
KPI
|
TOV
|
SASARAN
|
INISIATIF/
STRATEGI
|
TANGGUNGJAWAB
|
||||
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
|||||
4.1 MENINGKATKAN
KEMAHIRAN
TUGAS PENGAWAS
PUSAT SUMBER
|
1.
Peratus
Penglibatan Pengawas
Pusat Sumber mencapai 90%
|
80%
|
90%
|
95%
|
100%
|
100%
|
100%
|
1. Program
membangunkan
kemahiran pengurusan Pusat Sumber
2. Memperbanyak
program dan menyelesaikan
masalah
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Pembantu Perpustakaan
4. Pembantu Bilik APD
|
PELAN
TAKTIKAL / TINDAKAN : 3. MENINGKATKAN KEMAHIRAN TUGAS PENGAWAS PUSAT SUMBER
BIL
|
PROGRAM / PROJEK
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
KOS / SUMBER
|
KPI
|
HASIL AKHIR / SASARAN
|
PELAN KONTINGENSI
|
CATATAN
|
3.1
|
Program membangunkan
Kemahiran
pengurusan Pusat Sumber
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Pembantu Perpustakaan
4. Pembantu Bilik APD
|
Januari hingga
November
|
Tiada
|
Lebih ramai Pengawas
Pusat Sumber terlibat dalam program pembangunan kemahiran Pusat Sumber
|
Melahirkan lebih
ramai Pengawas Pusat Sumber yang mampu menjalankan tugas.
|
Melantik Pengawas
Pusat Sumber menjadi pengerusi, timbalan pengerusi, setiausaha, bendahari dan
AJK lain.
|
|
3.2
|
Memperbanyak
program dan menyelesaikan masalah
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Pembantu Perpustakaan
4. Pembantu Bilik APD
|
Januari hingga
November
|
PCG Pusat Sumber
/ RM1 000
|
Semua Pengawas Pusat Sumber terlibat dalam
program yang dianjurkan
|
Melahirkan lebih ramai Pengawas Pusat Sumber yang
mampu berkomunikasi dan mengendalikan aktiviti.
|
Program tahunan
dipelbagaikan yang melibatkan semua Pengawas Pusat Sumber
|
|
3.1.1 PELAN OPERASI
NAMA PROGRAM
|
3.1 Program Membangunkan Kemahiran pengurusan Pusat Sumber
|
|||
MATLAMAT
|
Pencapaian
Kemahiran Menjalankan Tugas Yang Tinggi oleh Pengawas Pusat Sumber
|
|||
OBJEKTIF
|
Melahirkan lebih
ramai Pengawas Pusat Sumber yang mampu menjalankan tugas
|
|||
SASARAN
|
Semua
Pengawas Pusat Sumber
|
|||
KPI
|
Lebih kurang 15 orang
murid dilantik dalam ahli jawatankuasa tertinggi setiap Pusat Sumber Sekolah
|
|||
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
CATATAN
|
1
|
Guru
Perpustakaan dan Media mengadakan mesyuarat bersama-sama guru pusat sumber
untuk memaklumkan senarai ahli jawatankuasa yang perlu dilantik.
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
|
Januari hingga November
|
|
2
|
Ketua
kumpulan merancang dan menyediakan senarai ahli jawatankuasa bersama-sama
guru masing-masing.
|
1. AJK Guru Pusat Sumber
2. Pembantu Perpustakaan
3. Pembantu Bilik APD
|
Januari hingga November
|
|
3
|
Pelantikan
ahli jawatankuasa dibuat semasa hari pendaftaran.
|
1. AJK Guru Pusat Sumber
2. Pembantu Perpustakaan
3. Pembantu Bilik APD
|
Januari hingga November
|
|
4
|
Ahli
jawatankuasa menjalankan tugas sepanjang tahun dengan bimbingan guru.
|
1. AJK Guru Pusat Sumber
2. Pembantu Perpustakaan
3. Pembantu Bilik APD
|
Januari hingga November
|
|
3.2.1 PELAN OPERASI
NAMA PROGRAM
|
3.2
Memperbanyak Program
dan menyelesaikan masalah
|
|||
MATLAMAT
|
Pencapaian
Kemahiran Menjalankan Tugas Yang Tinggi oleh Pengawas Pusat Sumber
|
|||
OBJEKTIF
|
Melahirkan lebih ramai Pengawas Pusat Sumber yang mampu
berkomunikasi dan mengendalikan
aktiviti.
|
|||
SASARAN
|
Semua
Pengawas Pusat Sumber
|
|||
KPI
|
Semua Pengawas Pusat Sumber terlibat dalam
program yang dianjurkan
|
|||
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
CATATAN
|
1
|
Guru
Perpustakaan dan Media mengadakan mesyurat bersama guru Pusat Sumber untuk
merancang pelbagai program Pusat Sumber.
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
|
Januari hingga November
|
|
2
|
Guru
yang diamanahkan untuk setiap program menyediakan kertas cadangan untuk
mengadakan program.
|
1. AJK Guru Pusat Sumber
2. Pembantu Perpustakaan
3. Pembantu Bilik APD
|
Januari hingga November
|
|
3
|
Pelantikan
ahli jawatankuasa pengawas Pusat Sumber diadakan sebagai persediaan program
yang akan dianjurkan.
|
1. AJK Guru Pusat Sumber
2. Pembantu Perpustakaan
3. Pembantu Bilik APD
|
Januari hingga November
|
|
4
|
Ahli
jawatankuasa mengadakan program yang telah ditetapkan beserta dengan
pendokumentasian.
|
1. AJK Guru Pusat Sumber
2. Pembantu Perpustakaan
3. Pembantu Bilik APD
|
Januari hingga November
|
|
7.4.2 PELAN STRATEGIK PUSAT SUMBER SEKOLAH
NAMA
SEKOLAH
|
SMK THREE RIVERS, MUKAH
|
||||||||
VISI
|
PENDIDIKAN
BERKUALITI INSAN TERDIDIK NEGARA SEJAHTERA
|
||||||||
MISI
|
MELESTARIKAN SISTEM
PENDIDIKAN YANG BERKUALITI UNTUK MEMBANGUNKAN POTENSI
INDIVIDU BAGI MEMENUHI ASPIRASI NEGARA
|
||||||||
ISU
STRATEGIK 4
|
TAHAP PENCAPAIAN MURID
DALAM PROGRAM NILAM MASIH DI TAHAP RENDAH
|
||||||||
MATLAMAT
STRATEGIK
|
MENINGKATKAN BILANGAN PENCAPAIAN
MURID DALAM PROGRAM NILAM
|
||||||||
OBJEKTIF
|
KPI
|
TOV
|
SASARAN
|
INISIATIF/
STRATEGI
|
TANGGUNGJAWAB
|
||||
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
|||||
4.1 MENINGKATKAN KEBERKESANAN
PELAKSANAAN AKTIVITI
PROGRAM NILAM
|
1. Bilangan
pencapaian
murid dalam
aktiviti
NILAM
meningkat
|
20%
|
30%
|
35%
|
40%
|
50%
|
55%
|
1. Perancangan
aktiviti NILAM yang berkualiti dan
memberi faedah kepada semua murid:
1.1
PPertandingan berkaitan NILAM
1.2
PPemantauan Program NILAM
|
1.Guru
Perpustakaan dan Media
2. AJK Guru
Pusat Sumber
3. Penyelaras
NILAM
4. Guru NILAM
5. Pembantu
Perpustakaan
|
PELAN
TAKTIKAL / TINDAKAN : 4. MENINGKATKAN KEBERKESANAN PELAKSANAAN
PROGRAM NILAM
BIL
|
PROGRAM / PROJEK
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
KOS / SUMBER
|
KPI
|
HASIL AKHIR / SASARAN
|
PELAN KONTINGENSI
|
CATATAN
|
4.1
|
Pertandingan
berkaitan NILAM
|
1.Guru
Perpustakaan dan Media
2. AJK Guru
Pusat Sumber
3.Penyelaras
NILAM
4. Guru NILAM
5. Pembantu
Perpustakaan
|
Januari hingga
November
|
PCG Pusat Sumber
/ RM1000
|
Persatuan unit
beruniform terlibat dengan pertandingan yang dianjurkan oleh organisasi luar
atau menjalankan aktiviti pertandingan peringkat dalaman.
|
Setiap kumpulan
menjalankan sekurang-kurangan satu pertandingan.
|
Ketua setiap
aktiviti NILAM memastikan setiap unit merancang dan melaksanakan
pertandingan.
|
|
4.2
|
Pemantauan Aktiviti
NILAM
|
1.Guru
Perpustakaan dan Media
2. AJK Guru
Pusat Sumber
3.Penyelaras
NILAM
4. Guru NILAM
|
Januari hingga
November
|
Tiada
|
Pemantauan
dilaksanakan sekurang-kurangnya dua kali setahun.
|
Pelaksanaan
aktiviti setiap unit dipantau oleh pihak sekolah.
|
Jadual pemantauan
disediakan oleh Setiausaha Pusat Sumber
|
|
4.1.1 PELAN OPERASI
NAMA PROGRAM
|
4.1
Pertandingan Berkaitan NILAM
|
|||
MATLAMAT
|
Meningkatkan Keberkesan Pelaksanaan Program NILAM
|
|||
OBJEKTIF
|
Murid
terlibat dalam pertandingan berkaitan NILAM
|
|||
SASARAN
|
Semua
murid tingkatan 1 hingga 5
|
|||
KPI
|
Setiap unit beruniform
terlibat dalam pertandingan sekurang-kurangnya peringkat sekolah dan
bahagian.
|
|||
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
CATATAN
|
1
|
Guru
Perpustakaan dan Media mengadakan mesyuarat bersama-sama semua guru terlibat
untuk merancang pertandingan yang akan disertai atau pertandingan yang akan
dilaksanakan secara dalaman.
|
1. Guru
Peprustakaan dan Media
2. Penyelaras
NILAM
|
Januari
hingga November
|
|
2
|
Kertas
kerja pertandingan dilaksanakan.
|
1. Guru
Peprustakaan dan Media
2. Penyelaras
NILAM
3. AJK
Guru Pusat Sumber
4. Guru
NILAM
|
Januari
hingga November
|
|
3
|
Murid
yang mengikuti NILAM menyertai pertandingan yang dianjurkan oleh jabatan,
organisasi luar atau pertandingan dalaman.
|
1. Guru
Peprustakaan dan Media
2. Penyelaras
NILAM
3. AJK
Guru Pusat Sumber
4. Guru
NILAM
|
Januari
hingga November
|
|
4
|
Laporan
pertandingan didokumentasikan.
|
1. Guru
Peprustakaan dan Media
2. Penyelaras
NILAM
3. AJK
Guru Pusat Sumber
4. Guru
NILAM
|
Januari
hingga November
|
|
2.5.1 PELAN OPERASI
NAMA PROGRAM
|
4.2
Pemantauan Aktiviti NILAM
|
|||
MATLAMAT
|
Meningkatkan Keberkesan Pelaksanaan Program NILAM
|
|||
OBJEKTIF
|
Semua
aktiviti yang dijalankan dipantau dengan rapi.
|
|||
SASARAN
|
Semua
Guru NILAM
|
|||
KPI
|
Program yang diadakan
sekurang-kurangnya 5 kali setahun.
|
|||
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
CATATAN
|
1
|
Guru
Perpustakaan dan Media mengadakan
mesyuarat bersama-sama Penyelaras untuk penyediaan jadual pelaksanaan
aktiviti tahunan.
|
1. Guru
Perpustakaan dan Media
2. Penyelaras
NILAM
|
Januari
hingga November
|
|
2
|
Penyelaras
NILAM atau pihak sekolah memantau aktiviti yang diadakan.
|
1. Guru Perpustakaan dan Media
2. Penyelaras NILAM
|
Januari
hingga November
|
|
3
|
Pemantauan
fail dan pencerapan aktiviti NILAM dijalankan.
|
1. Guru
Perpustakaan dan
Media
2. Penyelaras NILAM
|
Januari
hingga November
|
|
4
|
Laporan
didokumentasikan di dalam fail pengurusan kokurikulum.
|
1. Penyelaras
NILAM
|
Januari
hingga Oktober
|
|
7.4.2 PELAN STRATEGIK PUSAT SUMBER SEKOLAH
NAMA
SEKOLAH
|
SMK THREE RIVERS, MUKAH
|
||||||||
VISI
|
PENDIDIKAN
BERKUALITI INSAN TERDIDIK NEGARA SEJAHTERA
|
||||||||
MISI
|
MELESTARIKAN SISTEM
PENDIDIKAN YANG BERKUALITI UNTUK MEMBANGUNKAN POTENSI
INDIVIDU BAGI MEMENUHI ASPIRASI NEGARA
|
||||||||
ISU STRATEGIK 5
|
KEMUDAHAN FIZIKAL
DAN PERALATAN PUSAT SUMBER YANG KURANG KONDUSIF
|
||||||||
MATLAMAT STRATEGIK
|
MENINGKATKAN KEMUDAHAN
FIZIKAL DAN PERALATAN PUSAT SUMBER
|
||||||||
OBJEKTIF
|
KPI
|
TOV
|
SASARAN
|
INISIATIF/
STRATEGI
|
TANGGUNGJAWAB
|
||||
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
|||||
5.1 MENINGKATKAN
JUMLAH KEMUDAHAN FIZIKAL DAN PERALATAN
|
1. Peratus
penambah baikan ditingkatkan
|
20
|
30
|
40
|
60
|
80
|
100
|
1. Membaik pulih fizikal dan peralatan
2. Meningkatkan
kebersihan dan keceriaan
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
5. Ketua Panitia Mata Pelajaran
6. Pembantu Perpustakaan
|
PELAN TAKTIKAL / TINDAKAN
: 5. MENINGKATKAN
KEMUDAHAN FIZIKAL DAN PERALATAN PUSAT SUMBER
BIL
|
PROGRAM / PROJEK
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
KOS / SUMBER
|
KPI
|
HASIL AKHIR / SASARAN
|
PELAN KONTINGENSI
|
CATATAN
|
5.1
|
Membaik pulih fizikal dan peralatan
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
4. Ketua
Panitia Mata Pelajaran
|
Januari hingga
November
|
Peruntukan Sekolah/
Sumbangan
|
Penambah baikan dapat ditingkatkan sepanjang
tahun
|
Semua guru dan murid
dapat menggunakan kemudahan dengan kondusif dan lengkap
|
Ketua guru yang
dilantik membuat pemeriksaan berkala
|
|
5.2
|
Meningkatkan kebersihan dan keceriaan
|
1. Guru Perpustakan dan Media.
2. AJK Guru Pusat Sumber
3. Penyelaras NILAM
4. Ketua Panitia Mata Pelajaran
|
Januari hingga
November
|
Peruntukan
Sekolah/ Sumbangan
|
Kualiti
penggunaan dapat ditingkatkan
|
Semua guru dan murid
selesa apabila mengunjungi Pusat Sumber
|
Pelaksanaan tugas
AJK sentiasa dipantau
|
|
5.1.1 PELAN
OPERASI
NAMA PROGRAM
|
5.1
Membaik pulih fizikal dan peralatan
|
|||
MATLAMAT
|
Meningkatkan Kemudahan Fizikal dan Peralatan Pusat
Sumber
|
|||
OBJEKTIF
|
Kemudahan
Fizikal dan Peralatan Berada dalam Keadaan Kondusif dan lengkap
|
|||
SASARAN
|
Semua
guru dan murid
|
|||
KPI
|
Penambah baikan dapat
ditingkatkan sepanjang tahun
|
|||
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
CATATAN
|
1
|
Guru
Perpustakaan dan Media mengadakan perbincangan dengan Pengetua untuk
menetapkan jenis penambah baikan.
|
1. Pengetua
2. Guru Perpustakaan dan Media
|
Januari
hingga November
|
|
2
|
Penambah
baikan dibuat dengan melibatkan jenis
bahan yang diperlukan bersama guru yang terlibat.
|
1. Guru Perpustakaan dan Media
2. Guru Pusat Sumber
|
Januari
hingga November
|
|
3
|
Perbelanjaan
direkodkan.
|
1. Guru Perpustakaan dan Media
2. Guru Pusat Sumber
|
Januari
hingga November
|
|
4
|
Penyelenggaraan
dilaksanakan.
|
1. Guru Perpustakaan dan Media 2. Guru Pusat
Sumber
|
Januari
hingga November
|
|
5.2.1 PELAN
OPERASI
NAMA PROGRAM
|
5.2
Meningkatkan Kebersihan dan Keceriaan
|
|||
MATLAMAT
|
Meningkatkan Kemudahan Fizikal dan Peralatan Pusat
Sumber
|
|||
OBJEKTIF
|
Kemudahan
Fizikal dan Peralatan Berada dalam Keadaan Kondusif dan lengkap
|
|||
SASARAN
|
Semua
guru Pusat Sumber dan Pengawas Pusat Sumber
|
|||
KPI
|
Kebersihan dan
Keceriaan Sepanjang Masa
|
|||
LANGKAH
|
PROSES
KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
CATATAN
|
1
|
Guru
Perpustakaan dan Media mengadakan mesyuarat bersama guru Pusat Sumber dan
Pengawas Pusat Sumber.
|
1. Guru Perpustakaan dan Media
2. Guru Pusat Sumber
3. Pengawas Pusat Sumber
|
Januari
hingga November
|
|
2
|
Penyediaan
kertas kerja dibuat untuk perancangan tahunan bersama AJK yang dilantik.
|
1. Guru Perpustakaan dan Media
2. Guru Pusat Sumber
3. Pengawas Pusat Sumber
|
Januari
hingga November
|
|
3
|
Pelaksanaan
aktiviti dilaksanakan mengikut jadual telah disediakan.
|
1. Guru Perpustakaan dan Media
2. Guru Pusat Sumber
3. Pengawas Pusat Sumber
|
Januari
hingga November
|
|
4
|
Pemantauan
dan pelaopran disediakan.
|
1. Guru Perpustakaan dan Media 2. Guru Pusat
Sumber
3. Pengawas Pusat Sumber
|
Januari
hingga November
|
|
No comments:
Post a Comment